Bij het opstellen van Buyer Persona’s is het handig om een aantal voorbeelden te hebben. Onderstaande voorbeelden zijn een selectie van enkele Buyer Persona’s die ik online vond. Er zijn grote verschillen tussen de Buyer Persona’s hieronder. Juist daardoor zijn ze goed studiemateriaal om te analyseren en te onderzoeken welke elementen voor jouw organisatie van belang zijn.
Dit artikel is de derde in een reeks van artikelen over Buyer Persona’s. Het eerste deel beantwoord de vraag: “Wat is een Buyer Persona en het tweede deel geeft een stappenplan om Buyer Persona’s te maken.
Buyer Persona Tommy Technology
Met het eerste voorbeeld wordt gelijk één van de overeenkomsten tussen Buyer Persona’s duidelijk. De alliteratie in de naam van de persoon en zijn functie. Totaal niet nodig maar toch zie je dit vaak terug in Buyer Persona’s. Grappig, dat wel.
Buyer persona Patricia Professional
Klik de afbeelding van deze Buyer Persona even aan voor een iets groter lettertype. Het is een leuk voorbeeld waarin het profiel zeer uitgebreid beschreven wordt. Dat geeft veel achtergrondinformatie waardoor je je goed kunt inleven in deze persona.
Buyer Persona Facility Fred
Niet het mooiste voorbeeld maar daardoor niet minder leerzaam. Het is allemaal wat kort en cryptisch waardoor het lastig wordt om tot de kern door te dringen. Als marketeer snap je misschien wat er staat maar als buitenstaander veel minder. Niet ideaal voor het promoten binnen je organisatie maar misschien net voldoende voor marketing.
Buyer Persona Founder Frank
Mooie gulden middenweg. Kort en overzichtelijk maar toch veel inhoudelijke informatie over deze Buyer Persona Frank die de oprichter is van een accountancy kantoor. Je ziet bij de uitdagingen (challenges) ook direct met welke content / producten / diensten je deze persona kunt helpen. Bijvoorbeeld in het bijblijven met technologie die voor Frank van belang is. Ideaal onderwerp voor een blogpost of eBook dat je daarover kunt schrijven.
Buyer Persona Small SUV Buyer
Wederom iets meer achtergrond voor deze potentiële koper van een SUV, Kyle. In dit voorbeeld zie je niet duidelijk welke uitdagingen Kyle heeft of wat zijn angsten zijn. Het blijft allemaal een beetje oppervlakkig. Wel wordt meldingen gemaakt van “Product-Content Needs” links onderin.
Buyer persona Agency owner Amanda
Dit is een voorbeeld van het Buyer Persona Institute. De tabbladen die je bovenaan de pagina ziet zijn de overige onderdelen van deze Buyer Persona. Ze kunnen dus nog veel uitgebreider dan ik in de artikelen op deze website beschrijf. Wil je een volgende stap maken dan zijn het Buyer Persona Institute en Tony Zambito de plek om je zoektocht te vervolgen.
Je ziet in het voorbeeld helemaal rechts ook de Buyer’s Journey staan. Over dit onderwerp heb ik een uitgebreid blog geschreven. Lees>> Buyer’s Journey, model voor betere marketing.
Buyer persona Software Engineer
Eenvoudig en strak. Iets te beknopt naar mijn smaak waardoor het lastiger is voor anderen om het complete plaatje te snappen.