Inbound marketingsoftware – acht leveranciers vergeleken

Leveranciers van inbound marketingsoftware

Toen ik zelf begon met het onderzoeken van inbound marketingsoftware was dat een behoorlijke zoektocht. Een zoektocht die begint met de vraag: welke bedrijven maken software voor inbound marketing? Daarom een overzicht van de belangrijkste spelers in die markt, wanneer ze gestart zijn, links naar de homepage en nog veel meer.

De prijzen van de inbound marketingpakketten staan ook vermeld. Hou rekening met het feit dat er ook nog verbruikskosten in rekening worden gebracht. Details vind je op de prijspagina’s.

 

HubSpot

Eén van de bekendste paketten op de markt is HubSpot. Gestart als pakket voor het MKB werkt het zich langzaam op naar de corporate omgeving. In het Gartner Magic Quadrant onderzoek van 2015 valt HubSpot in het Visionary kwadrant. HubSpot werd in 2015 voor het eerst opgenomen in het onderzoek.
DoelgroepMKB maar vooral het middenbedrijf en hoger
Aantal klanten+/- 13.000
Aantal partners+/- 2.000
KantorenCambridge MA (HQ)
Dublin Ireland
Sydney Australië
Inbound marketing sinds2006
TrainingHubSpot Academy met heel veel trainingsvideo's en certificering
PrijzenBasic € 185
Pro € 740
Enterprise € 2.200
Set-upBasic € 480
Pro € 2. 400
Enterprise € 4.000
ContractduurJaar
PrijspaginaPrijzen HubSpot
HomepageHubSpot
Financiële gegevensHubSpot ging in 2014 naar de beurs. Van de omzet komt 21% uit het buitenland. De omzet over 2014 was 115 miljoen wat een groei van 49% was t.o.v. 2013.

 

Act-on

Act-on is een Amerikaanse leverancier van inbound marketingsoftware die later startte dan een aantal andere grote namen. In het Gartner Magic Quadrant onderzoek wordt Act-on een niche speler genoemd. In 2015 zijn ze voor het eerst opgenomen in het onderzoek.
DoelgroepSmall en mid market
Aantal klanten+/- 3.000
Aantal partners+/- 50
HoofdkantoorBeaverton, Oregon
USA 7 kantoren
India 1 kantoor (Bangalore)
Europa 1 kantoor ( Reading)
Inbound marketing sinds2006
TrainingAct-on University, video's, live webinars, gebruikers fora
PrijzenBasic € 185
Pro € 740
Enterprise € 2.200
Set-upBasic € 480
Pro € 2. 400
Enterprise € 4.000
ContractduurMaand, jaar, twee jaar (prijzen nemen af met lengte van contract)
PrijspaginaPrijzen Act-on
HomepageAct-on
FinancieelAct-on behaalt 85% van z'n omzet uit Noord Amerika. IN 2014 was de laatste investeringsronde van 40 miljoen dollar. Omzet in 2014 was 30 miljoen (schatting)

 

Marketo

Marketo is één van de leiders op het gebied van inbound marketingsoftware. Ze hebben klanten in technologie, financial services, media, wetenschap en educatie. In de Magic Quadrant van Gartner staan ze in het leadership kwadrant.
DoelgroepMedium business en enterprise markt
Aantal klanten+/- 3.800
Aantal partners+/- 70 wereldwijd
KantorenSan Mateo California USA (HQ)
EMEA Dublin Ireland
Sydney Australië
Tokyo Japan
Tel Aviv Israel
Inbound marketing sinds2007
TrainingMarketo University, video's, live webinars, gebruikers fora, certificering
Prijs per maandSpark € 895
Standard € 1.795
Select € 3.195
Enterprise € call
10% korting bij jaarlijkse betaling
Set-upOnbekend
ContractduurMaand, jaar, twee jaar (prijzen nemen af met lengte van contract)
PrijspaginaPrijzen Marketo
HomepageMarketo
FinancieelMarketo is beursgenoteerd en boekte in 2014 een omzet van 150 miljoen euro waarmee het 56% groeide t.o.v. 2013. Zo'n 70% van klanten zijn medium business en 30% enterprise

 

IBM - Silverpop

Silverpop is een e-mailmarketing SaaS-oplossing die in april van 2014 door IBM is gekocht. Het is IBM dus we hebben het hier over een enterprise-oplossing. IBM kan organisatie wereldwijd helpen bij de implementatie van inbound marketing. Silverpop is daarbij een onderdeel van een suite van producten met de naam IBM marketing cloud. In die suite valt ook Unica dat al daarvoor door IBM was gekocht.
DoelgroepEnterprise markt
Aantal klanten+/- 5.000
Aantal partners+/- 50 wereldwijd van Silverpop. Het netwerk van IBM is uiteraard veel groter
KantorenAustralië
Duitsland
Noord Amerika
Engeland
Zuid Afrika
Inbound marketing sinds2007
TrainingWebinars, learning systeem, begeleiding door consultants. Geen echte academy.
Prijs per maandHelaas geen prijzen op de site.
Set-upHelaas geen prijzen op de site.
ContractduurHelaas geen prijzen op de site.
PrijspaginaHelaas geen prijzen op de site.
HomepageSilverpop
FinancieelOnderdeel van IBM, vrij stabiel dus.

 

Sharpspring

Sharpspring is wat later op de markt gekomen dan andere partijen in deze lijst. Het bedrijf richt zich op gebruiksvriendelijke marketing automation oplossingen tegen een concurrerend tarief. Sharpspring opereert wereldwijd via zijn netwerk van partners en verkoop niet direct aan de eindklant.
DoelgroepKlein en middenbedrijf
Aantal klanten+/- 3.800
Aantal partners+/- 500 wereldwijd
KantorenGainesville, Florida, US
Italie
Duitsland
Turkije
Portugal
Inbound marketing sinds2007
TrainingWebinars en een set-up periode van 60 dagen zijn de manieren om up-to-speed te raken. Geen educatieve programma's zoals HubSpot of Marketo.
Prijs per maandGeen prijzen op de website
Set-up€ 2.000 - 60 dagen educatie programma (optioneel)
ContractduurAfhankelijk van de reseller waar je mee werkt.
PrijspaginaGeen informatie over prijzen op de website
HomepageSharpspring
FinancieelSharpspring is onderdeel van SMTP Inc. E-mailmarketingoplossing Graphicmail is ook onderdeel van SMTP.

 

Eloqua

Eloqua is opgericht in Canada in 1999. Eloqua werd eind 2012 gekocht door Oracle. Daar werd het onderdeel van Oracle's marketing cloud als B2B Cross-Channel Marketingoplossing. Gek genoeg zijn er twee onderdelen eentje voor B2B en een ander voor B2C.
DoelgroepGroot zakelijke markt
Aantal klanten+/- 900
Aantal partnersDuizenden partners wereldwijd die het aanbod van Oracle versterken. Zie de partnernetwerk pagina van Oracle.
KantorenOracle heeft kantoren in meer dan 100 landen.
Inbound marketing sinds1999
TrainingOracle Marketing Cloud Academy leert je alles wat je moet weten over B2B inbound marketing / marketing automation.
Prijs per maandBasic: 2.000 dollar
Standard: 4.000 dollar
Enterprise: op aanvraag
Alle pakketten hebben standaard 10.000 contacten inclusief.
Set-upGeen prijzen bekend
ContractduurGeen prijzen genoemd op de site
PrijspaginaGeen prijspagina maar Oracle is natuurlijk een typisch corporate speler
HomepageOracle Eloqua
FinancieelEloqua is onderdeel van Oracle.

 

Pardot

Pardot is onderdeel van de Salesforce marketing cloud en is een B2B marketing automation oplossing. Het bedrijf werd in 2012 door Exact Target gekocht, net als CoTweet, iGoDigital en KeyMail marketing. Daarna werd Exact Target gekocht door Salesforce in 2013 en zo werd Pardot onderdeel van Salesforce marketing cloud.
DoelgroepMidden en grootzakelijke markt (B2B focus)
Aantal klanten+/- 9.000
Aantal partners+ / - 25
KantorenSan Francisco HQ
London EMEA
Inbound marketing sinds2007
TrainingPardot heeft een uitgebreid trainingsprogramma. Webinars, eLearning en video met certificering voor zowel gebruikers als partners.
Prijs per maandStandard: 1000 euro per maand
Pro: 2.100 euro per maand
Ultimate: 3.200 euro per maand
Marketing Cloud: ?
Set-upPardot heeft een onboarding programma. Met video's, online meetings en via telefoon word je geholpen met de implementatie. Normaal 30 dagen maar je mag er 60 dagen over doen. Prijs is onbekend.
ContractduurJaarcontract
Prijspagina
Prijzen Pardot
HomepagePardot
FinancieelOnderdeel van Salesforce. Voor meer informatie zie de Salesforce Wiki

 

Infusionsoft

Het platform van Infusionsoft is gericht op organisaties tot 25 medewerkers en levert een all-in-one Marketing en Sales oplossing. CRM is dus een vast onderdeel van het platform. Samen met HubSpot is het de enige leverancier die een oplossing heeft die start onder de 300 euro per maand. Alhoewel de oplossing van HubSpot wel behoorlijk beperkt is met 100 contacten.
DoelgroepKlein en middenbedrijf
Aantal klanten+/- 30.000
Aantal partners+/- 450
KantorenChandler, US (HQ)
Lehi, US
Welwyn Garden City UK
Sydney, AU

Inbound marketing sinds2001
EducatieGeen academy maar wel webinars, video, white papers, ebooks om je te leren over Inbound Marketing en Infusionsoft.
Prijs per maandEssentials $ 199 per maand (2.500 contacten inbegrepen)
Deluxe $ 299 per maand (5.000 contacten inbegrepen)
Complete $ 379 per maand (10.000 contacten inbegrepen)
Team $ 599 per maand (20.000 contacten inbegrepen)
Set-upKickstart $ 1.500
Kickstart plus $ 2.500
Kickstart pro $ 4.000

Lees meer over de verschillen tussen de pakketten.
ContractduurGeen contracten. Per maand opzegbaar.
PrijspaginaPrijzen Infusionsoft
HomepageInfusionsoft
FinancieelInfusionsoft eerste investeringsrond was goed voor 71 mln dollar. Goldman Sachs was een grote investeerder met 54 mln van dat bedrag. De omzet in 2014 bedroeg 80 mln en er werken zo'n 650 mensen bij Infusionsoft.

 

Bronnen inbound marketingsoftware

Let op, dit is geen complete lijst van alle leveranciers van inbound marketingsoftware. Daarvoor zouden er zeker nog een stuk of tien bedrijven bij moeten. Maar het is zeker een overzicht van de belangrijkere leveranciers en dus een goed startpunt voor je zoektocht en eventuele vergelijk in een later stadium.

Tijdens m’n research ben ik natuurlijk een aantal artikelen tegengekomen die meer leveranciers opnemen in hun overzichten. Hieronder een overzicht van een aantal van die artikelen.

Overzicht van Capterra

Een zeer uitgebreid overzicht van leveranciers. Naar mijn mening te uitgebreid omdat je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar, werkelijk iedereen die iets met marketing automating / inbound marketingsoftware doet, staat er bij. Daarom toch interessant voor de echte “die hard” onderzoeker.

Reviews van de leveranciers

Ook van Capterra en veel interessanter wat mij betreft. Een overzicht van reviews van klanten van inbound marketingsoftware leveranciers. Dit is echt een pagina waar je wat aan hebt. Natuurlijk kost het veel tijd om door reviews te spitten maar je vindt er wel de informatie die wellicht voor jouw organisatie van belang is.

Zeven goedkope marketing automation oplossingen

Ben je op zoek naar software die relatief goedkoop is? Dit artikel geeft een overzicht van zeven partijen die je voor onder de 300 dollar een oplossing bieden. Dat is nog steeds een behoorlijk bedrag maar wellicht brengen de partijen in deze lijst je op ideeën.

Wil je weten of jou inbound marketing beter kan?

Met een inbound marketing scan weet je binnen een dag wat je kunt verbeteren aan je online marketing activiteiten.  Laat je gegevens achter en ik kom snel bij je terug.

Selecteer een geldig formulier