Inbound marketing met Leadin
|

Leadin, meer inzicht in de bezoekers van je site

Als je wil kennismaken met inbound marketing dan is Leadin een hele leuke start. Leadin is een initiatief van een aantal medewerkers van HubSpot. Zij pakten een klein, maar belangrijk, deel van de HubSpot features en stopte dat in deze nieuwe tool. Wil je meer weten over je websitebezoekers? Dan is Leadin de tool voor jou.

Wat is Leadin?

Leadin is een kleine plugin voor je website waarmee je inzicht krijgt in wie de bezoekers van je website zijn en wat ze doen. Als bezoekers op je site komen, plaatst Leadin een cookie zodat de software die persoon kan traceren. Zo worden bezoeken bijgehouden maar ook de bezochte pagina’s, ingevulde formulieren en waar je bezoek vandaan komt.

Logo Leadin

Wanneer iemand eenmaal een formulier invult begint de echte magie. Als iemand een formulier invult, kijkt Leadin welke publieke informatie er is van de persoon en het bedrijf waar die persoon werkt. Die informatie wordt vervolgens toegevoegd aan de leadkaart van die persoon. Daarnaast biedt Leadin ook een eenvoudige manier om een pop-up te maken voor je website. Als laatste kun je Leadin koppelen aan een e-mail marketingoplossing. Zodat wanneer mensen zich inschrijven via de pop-up, ze automatisch worden toegevoegd aan een bepaalde lijst.

OK, genoeg theorie, we gaan even kijken hoe het werkt.

Leadin workflow

Allereerst is het aardig om de pop-up even te tonen. Hieronder een voorbeeld in de stijl van mijn website maar je kunt hem redelijk goed aanpassen. Kleuren, teksten, en afbeeldingen en wat de bedankpagina moet zijn. Het is allemaal in te stellen.

Leadin popup

Als een bezoeker eenmaal een formulier op je site invult, wordt die lead toegevoegd aan een database. Hieronder een voorbeeld van het overzicht wat je daarmee krijgt. Je ziet hoe de persoon op je site is gekomen, hoe vaak hij je site al heeft bezocht, het aantal pagina’s bekeken en het aantal formulieren ingevuld. Maar ook wanneer hij of zij voor het laatst op je site is geweest en wanneer de lead is aangemaakt.

Overzicht leads in Leadin

Als je dan inzoomt op een enkele bezoeker zie je wat ik bedoel met magie. Als voorbeeld Erik Huijbens waarvan je hieronder zijn informatie ziet die Leadin teruggeeft. (Erik is een goede vriend met een geweldig sportschool in Lemmer met de mooie naam Nije Balans. Hij vindt het geen probleem dat ik z’n naam even gebruik.)

Eerst maar eens kijken naar wat tracking informatie hieronder links. Hoe is hij op de website beland? Wat is zijn naam, hoeveel pagina’s heeft hij bekeken enzovoort. Daarnaast zijn bedrijfsinformatie. Daarvoor wordt z’n e-mailadres ontleed en op basis van de domeinnaam gezocht. Als er een match is krijg je te zien welk bedrijf bij deze persoon hoort. Wat de omzet ongeveer is, hoeveel mensen er werken, social gegevens als de Twitter handle en nog veel meer.

Bedrijfsinformatie Erik in Leadin

Deze informatie is natuurlijk waardevol voor marketing en sales. Je kunt zien welk type organisaties of mensen op je site komen. Maar op deze manier kun je ook, niet te opzichtig natuurlijk, contact leggen met de persoon in kwestie om te horen wat je voor hem of haar kunt betekenen. Dat kan natuurlijk ook met een e-mailadres maar omdat je hier ziet welk bedrijf het is, kun je betere keuzes maken.

Daarnaast toont Leadin het gedrag van deze Erik over tijd. Dat zie je hieronder.

Gedrag op de site in Leadin

Je ziet wanneer Erik voor het eerst op mijn site is gekomen, welke pagina’s hij heeft bekeken en welke formulieren hij heeft ingevuld. Je ziet ook dat hij na het invullen van het formulier nog even naar het artikel over Growth Driven Webdesign is gegaan.

Overige formulieren op je site

Leadin werkt zonder verdere set-up ook voor de andere formulieren op je site. Zolang er maar naar een e-mailadres wordt gevraagd op het formulier. Het moeten wel statische formulieren zijn en niet in een iframe geplaatst.

Op de site vind je een lijst van form builders die getest zijn met Leadin. De usual suspects zoals Gravity Forms, Formidable, Contact Form 7, Jetpack en Ninja Forms staan er natuurlijk tussen.

Notificatie via e-mail

Niet iedereen zit natuurlijk de hele dag in z’n WordPress account te loeren om te zien of er nieuwe inschrijvingen zijn. Het is dus handig dat Leadin je een e-mail stuurt van iedereen die de pop-up invult. Zo blijf je op de hoogte van het succes van je site en kun je eventueel direct vanuit het mailtje reageren naar de persoon in kwestie. Hieronder zie je de e-mail die Leadin standaard stuurt. Zoals je ziet is het e-mailadres klikbaar dus is een leuke mail terugsturen om te bedanken voor de inschrijving eenvoudig.

E-mailnotificatie van Leadin

Daarnaast ontvang je wekelijks een overzicht van de inschrijving die via je Leadin zijn gelopen. Zo zie je in de afbeelding hieronder dat er vorige week in totaal 11 nieuwe inschrijvingen zijn geweest op de site. Je ziet ook dat donderdag de beste dag was.

Wekelijkse e-mailoverzicht van Leadin

Met Leadin zie je op deze manier hoe de groei van je bestand verloopt en welke campagnes succesvol zijn.

Koppeling met e-mailmarketing

Een laatste belangrijke feature is dat de leads die via Leadin binnenkomen direct ingeschoten worden in je e-mail marketingoplossing. Op dit moment zijn dat: Aweber, Campaign Monitor, Constant Contact, MailChimp en Getresponse. Er wordt gewerkt aan een generieke koppeling via Zapier.

De koppeling met zo’n e-mailtool is eenvoudig gemaakt en je kunt een lijst kiezen waaraan de leads moeten worden toegevoegd. Op die manier kun je vervolgens vanuit MailChimp een welkom e-mail of serie e-mails sturen.

Waarom een serie e-mails? Nou, we spreken nu steeds over een inschrijving op je e-mail nieuwsbrief. Maar niets let je natuurlijk om met de pop-up een serie e-mails te promoten. Bij Blinker hadden we ooit de “e-mail coach” waarin we de belangrijkste zaken rondom e-mailmarketing uitlegden. Het waren tien e-mails die zorgde dat we in zo’n drie maanden tijd elke tien dagen onder de aandacht waren bij de prospect. Dat was een belangrijke periode om de propsects warm te houden en zo verbeterden we dus onze verkopen. Volledig geautomatiseerd.

Leadin installatie

Als laatste nog even over de installatie. De eerste vraag voor installatie is: heb je een WordPress website? Want als dat het geval is, kun je de Leadin WordPress plugin gebruiken. De WordPress plugin installeren is eenvoudig. Je gaat naar www.leadin.com/download om de plugin te downloaden en installeert hem als nieuwe plugin in WordPress. Instructies op de site van Leadin zijn prima dus daar kom je wel uit.

Als je geen WordPress website hebt, moet je een klein beetje code invoegen in je website. Maar ook dit staat prima uitgelegd op de site van Leadin.

Conclusie

Leadin is een mooie tool. De installatie werkt foutloos en de bediening is simpel. Eenmaal geïnstalleerd heb je ineens veel meer inzicht in je bezoekers en hoe die bezoekers over je site bewegen. De informatie over de bezoekers en bedrijven is zeker niet honderd procent maar werkt over het algemeen prima als het om wat grotere bedrijven gaat.

Als je nog geen pop-up op je site hebt, geeft Leadin je een redelijke flexibele pop-up builder. En door het gebruik van pop-ups zal het aantal inschrijvingen op je nieuwsbrief zeker toenemen. De support is ook prima want tijdens het schrijven heb ik meer dan eens contact gehad om zaken op te helderen. Ik was elke keer weer verbaasd over de snelheid en de replies van het team bij Leadin.

Leadin is dus het proberen meer dan waard. Niet alleen voor freelancers of bloggers maar ook voor grotere organisaties die wel eens kennis willen maken met (een deel van) inbound marketing. En zeker als je website op WordPress draait, is de installatie eenvoudig en ook zo weer ongedaan te maken.

Similar Posts